Medfinansieras av Europeiska unionen

Newly started Umeå company creates music that strengthens brands

Oskar Lindskog grundare av Make Waves - en studio för musik och ljuddesign i Umeå.
Oskar Lindskog, Make Waves. Foto: Malin Grönborg.

Med rätt tonläge kan musik hjälpa ett varumärke att föra fram sitt budskap mer effektivt. Det menar Oskar Lindskog, grundaren till det nystartade bolaget Make Waves som är en studio för musik- och ljuddesign i Umeå.

Företaget Make Waves fokuserar på ljud i marknadsföring. Kort sagt hur ett varumärke låter.

– I dag har vi ett marknadsföringslandskap som präglas av stark konkurrens, visuellt brus och många sinnesintryck på en gång. Då är musiken ett starkt verktyg för att nå fram och sticka ut. Ljud når oss på djupet, och musik engagerar. Musiken hjälper därför företag att väcka känslor, säger Oskar Lindskog, grundare av Make Waves.

För att på bästa sätt integrera musik och ljud i marknadskommunikation arbetar Make Waves strategiskt och konceptuellt med ljudets roll i ett varumärkes identitet. Företagets värderingar, kulturella bakgrund och målgrupper kartläggs och omvandlas till ett ljudkoncept. Att skapa musik som, förutom att låta snyggt, även harmoniserar med varumärket eller kampanjen menar Oskar ger ett affärsmässigt mervärde.

Make Waves tjänster inriktas på företagskunder i Sverige och internationellt, både företag som söker ljud och musik till enskilda kampanjer och de som önskar en helhetslösning till sitt varumärke. Bland uppdragsgivarna finns även reklambyråer, filmproduktionsbolag och andra musikföretag.

Grundaren Oskar Lindskog är född och uppvuxen i Umeå. Från tidig ålder har musik dominerat hans liv. De senaste fyra åren har Oskar varit verksam i Berlin som kompositör och ljuddesigner och skapat musik till reklamkampanjer för varumärken som Wella, Converse och ING-DiBa. Det var under åren som frilansare i Berlin som intresset för reklammusik och entreprenörskap växte. Det blev starten på Make Waves som Oskar idag driver från företagsinkubatorn BIC Factory.

Share the post

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

The latest news