Efter ett antal dygn av kreativa övningar, hårt arbete och litervis med kaffe och handdesinfektion korades förra måndagen tre vinnare i idétävlingen Innovation Boot Camp på campus i Umeå. Eventet arrangeras av Innovationskontoret vid Umeå universitet och Coompanion Västerbotten tillsammans med hela Umeås innovationssystem.
Innovation Boot Camp är ett flerdagarsevent med en inledande idéutvecklingsworkshop, en arbetshelg fylld med affärscoachning och ett finalavslut under måndagen. En jury bestående av representanter från Umeås innovationssystem granskade och utvärderade de inkomna bidragen för att slutligen utse tre vinnare som förutom äran även delar på 17 500 SEK
Vinnarna av 2020 års Innovation Boot Camp:
På första plats – Braille it! – Emil Söderlind och Mattias Hagberg
Effektiv punktskriftsgenerering och produktion. Tillgängligheten i samhället för de med synnedsättningar är idag begränsad, vilket vi löser genom att använda spjutspetsteknik för att kunden enkelt, snabbt och billigt ska kunna beställa egna skyltar med punktskrift – Braille – i nedbrytbar plast.
På andra plats – KemFusk – Maria Sapounidou och Aikaterini Nasi
En app för kunnig konsumentkraft kring varors miljömässiga och kemiska risker.
På tredje plats – D-Verify – Dagny Signorelli, Stephanie Allden, Wirba Nelson och Muweh Nelson Akonjuen
Hitta, donera, verifiera. D-Verify är en app som ska göra det lättare och tryggare för privatpersoner att bidra i småskaliga utvecklingsprojekt, och att följa framstegen.
Emil Söderlind och Mattias Hagberg, bakom vinnande idén Braille it var helnöjda:
– Eventet var tokskoj! All input från rådgivarna var guld värd. Visst finns det frågetecken att reda ut, men det känns som att idén kan skala både upp, ner och i sidled. Det är klart att det är mycket roligt att vinna, man blir taggad på att fortsätta. Kanske blir det 50 kg nedbrytbar PLA plast för 3D skrivare av vinsten!
Årets upplaga genomfördes som så många andra event under rådande omständigheter som ett hybrid-arrangemang med möjlighet att delta både fysiskt och digitalt. Johannes Pers, innovations- och affärsrådgivare på Innovationskontoret vid Umeå universitet är nöjd med både genomförandet, samarbetet med alla partners och med de spännande och hållbara idéer som utvecklades under eventet.
– Det har varit fantastiskt roligt att vara med och se hur såväl idéer som individer och team utvecklas på bara några dagar. Att det dessutom var ett stort hållbarhetsfokus bland idéerna samt många internationella deltagare i år var extra roligt, då mångfalden tillför både nya infallsvinklar och en annan dynamik.
Innovation Boot Camp arrangeras av:
Innovationskontoret vid Umeå universitet och Coompanion Västerbotten tillsammans med: Almi, A Working Lab, BIC Factory, eXpression Umeå, Innovationsslussen vid Region Västerbotten, SLU Holding, Umeå Biotech Incubator, Uminova Innovation och Venture Cup.