Medfinansieras av Europeiska unionen

Aptum- Gasellvinnare för andra året i rad

För nio år sedan startade förteget Aptum upp sin verksamhet hos BIC Factory. Idag driver Gustav Nord och Gustav Paringer ett företag som omsätter 65 miljoner kronor och har närmare 50 anställda. Nu är de gasellvinnare för andra året i rad.

– Antalet bränder minskar, men kostnaderna för bränder ökar. Vår idé att hjälpa företagen med utbildning och säkrare skydd mot brand och olyckor visade sig komma helt rätt i tiden, säger Paringer. För andra året i rad prisades nyligen deras företag Aptum som ett av landets mest välmående tillväxtföretag. Gustav och Gustav är numera väletablerade som experter inom brandskydd och skydd mot olyckor.
– Tidigare hade vi ganska länge utbildat företag och offentlig sektor om olika typer av säkerhetsfrågor. Till slut hade vi så många förfrågningar även på fritiden att vi bestämde oss för att starta eget, berättar Gustav Paringer, 35, som idag är vd. 2006 anställdes den förste medarbetaren, 2009 var man fyra personer och idag har de närmare 50 anställda.

– När vi satt och drömde som mest om vår framtida utveckling 2009 trodde vi att 15 anställda inom fyra år var rimligt. Att vi nu är nästan 50 känns fantastiskt, säger Gustav Nord, 34. Företaget har fem affärsområden inom brand och olika skyddssektorer. Utbildning och rådgivning är en viktig del av verksamheten, men även installation och service av avancerade säkerhetslösningar. Kunderna är allt från stora gruvbolag som Boliden och LKAB, till industrier, offentlig sektor, byggföretag och bostadsrättsföreningar.

– Vi finns i hela Norrland och det känns väldigt roligt när vi ser att vår idé om ett helhetstänk kring skydd mot olyckor och brand också är något som kunderna vill ha, säger Gustav Nord.
Aptum etablerade sig på marknaden i en tid när försäkringsbolagens statistik visar att kostnaderna för bränder ökar, trots att antalet minskar.
– Det visar att förebyggande arbete lönar sig och det är företagen medvetna om. När vi startade fanns det stor efterfrågan på en partner som kunde leverera en totallösning kring dessa frågor, så utan särskilt stor marknadsföring har vi växt tack vare kundernas förtroenden och att de tipsat varandra om oss.

Dela inlägget

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Senaste nyheterna