Medfinansieras av Europeiska unionen

EOE SLÅR UPP PORTARNA TILL BUTIK I CENTRALA STOCKHOLM

En bit av Norrland mitt i Stockholm. Så beskriver EOE-grundarna Emilia och Erik Lindmark den egna butiken som i januari 2021 öppnar på Mäster Samuelsgatan 10. Den karga norrländska naturen översatt till sparsmakad elegans har ända sedan starten 2010 varit kännetecknet för EOE Eyewear. Nu bjuds alla kunder, gamla som nya, för första gången in djupare i EOE:s unika värld. När dörrarna slår upp till den första egna butiken så händer det på bästa tänkbara adress – MästerSamuelsgatan 10 – mitt i kvarteren i Biblioteksstan som på senare år blivit hemadress för flera ledande eyewear-varumärken. Men där andra butiker är just enbart butiker kommer EOE att erbjuda något mer.

– Att komma till EOE ska kännas som att komma hem till en kompis. Här kommer vi att lyfta fram kreativa talanger från Norrland, ena veckan kan det bli en konstutställning med en skulptör från Norrbotten, nästa ett gig med en dj i Stockholms-exil. Det blir helt enkelt en bit av Norrland mitt i Stockholm, säger Emilia Lindmark.

Butikskonceptet är en naturlig förlängning av den hållbara designgrund som EOE vilar på – inspiration från den norrländska naturen och ett tydligt fokus på materialval, form och detalj. Under de senaste åren har EOE flyttat fram positionerna inom hållbarhet och räknas idag som en av de viktigaste aktörerna på området. Detta kommer att bli tydligt också för kunderna som besöker butiken. Dels visuellt i form av en materialpalett inspirerat av vatten, jord, snö och berg, men också konkret genom att erbjudas möjlighet att lämna in sina uttjänta bågar som EOE sedan använder för att producera nya. Att EOE väljer att öppna butik just nu, mitt under rådande pandemi, är ytterligare ett kapitel i berättelsen om ett bolag som genom att göra saker lite annorlunda (eller ”eljest” som man säger i Norrland) bygger sin framgång. EOE har allt sedan starten haft god lönsamhet och under 2021 räknar man med att nå 60 miljoner SEK i försäljning. Bolaget drivs utan några externa ägare och så kommer det även fortsättningsvis att förbli.

– Genom att själva äga och driva bolaget kan vi säkerställa att våra grundvärderingar genomsyrar allt vi gör och att ingenting står i vägen för att vi kan fortsätta vår resa att göra de mest hållbara glasögonen på marknaden, och att det norrländska arvet fortsätter återspeglas i alla led, säger Erik Lindmark.

Dela inlägget

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Senaste nyheterna